Het Verhaal van Breda: “de parel van ’t zuiden”

Opinie/Column

Het gemeentebestuur van Breda is in 2016 op zoek naar ‘Het Verhaal van de Stad’. Hoe kan Breda zich profileren en onderscheiden van andere steden? Het uitgangspunt van deze zoektocht is dat ‘Het Verhaal van Breda’ de trots van Bredanaars verbindt en de basis vormt voor de beleidsontwikkeling en de promotie van de stad.

Na een half jaar lezen we de eerste overall bevindingen in BN de Stem (30/09/2016). Na 25 artikelen komen kernwoorden bovendrijven als ‘gezellig’, ‘bourgondisch’ en ‘historisch’.  Breda heeft veel te bieden maar er zijn helaas geen kenmerken, bedrijven of instituten die landelijk gezien met kop en schouders boven de rest uitsteken. Wel wordt onderkend dat Breda gunstig ligt tussen de randstad in Nederland en de Vlaamse ruit in België én (last but not least) dat Breda wordt aangemerkt als een fijne stad om te wonen. Dat laatste is niet alleen een gevoel maar kan ook geduid worden: Breda heeft over het algemeen goed opgebouwde wijken, heeft veel groen in en om de stad. Ook de sociale samenhang wordt als prettig ervaren: ‘Breda is soms net een groot dorp’.

Kortom, Breda is heel veelzijdig!

Maar waarin onderscheidt de stad zich nu? De vraag stellen is hem beantwoorden. Dat onderscheid is er niet… anders hadden we het zo kunnen opnoemen. Breda is juist sterk in de breedte! Op allerlei vlakken doen we landelijk gezien goed mee en liggen er ook allerlei kansen om dat verder uit te bouwen. Moeten we ons dan focussen op een paar thema’s?

Enkele jaren geleden moest Breda de ‘stad van de beeldcultuur’ worden. De keuze voor beeldcultuur was zeker niet willekeurig. Van oudsher is Breda sterk vertegenwoordigd in het grafisch ontwerp door de kunstacademie St. Joost. In Breda zijn nieuwe opleidingen bijgekomen zoals  de game-academy van de NHTV en communication & multimediadesign bij Avans. Daarbij kent Breda gerenommeerde evenementen zoals BredaPhoto en het Graphic Design Festival. Ook het bedrijfsleven in Breda kent veel creatieve ondernemers, van filmmakers en fotografen tot reclamebureaus en webdesigners.  Breda heeft een belangrijke rol in deze creatieve sector.

Anno 2016 duikt dan ook prompt de slogan “Breda,  stad van de imagineers” op. Bij imagenering gaat het om ‘het toevoegen van een extra of nieuwe beleving en betekenis’. Dit gebeurt door inzet van beeld en verbeelding, gebruikmakend van alle zintuigen en media. Dat is veel breder dan fotografie, film of grafische vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten op het gebied van storytelling, online-communicatie of het maken van apps.

Als het gaat om de hoeveelheid bedrijven die zich op een of andere manier met imagineering bezig houden, delft Breda echter het onderspit bij een stad als Amsterdam. Wel is het uniek dat in één stad zoveel verschillende disciplines binnen een sector zich hebben verenigd. Dat zie je in Breda en verder nergens in Nederland. Maar moet Breda zich met ‘imaginering’ profileren? Misschien moeten we die eer gewoon aan Amsterdam laten. Of  moeten we ons profileren als ‘Capital of Dance’ met ‘onze’ wereldberoemde DJ’s zoals Tiësto en Hardwell? Want media en entertainment behoort immers ook tot de creatieve sector…

Maar krijgen we daar nieuwe (logistieke) bedrijven door? Die de waarde van Breda zien op de as Rotterdam – Antwerpen en als poort van Brabant? Daar helpt een slogan over de creativiteit van Breda niet mee.  Daarvoor moet veel met potentiële bedrijven gepraat worden. Gelobbyd worden. Het is dus niet óf inzetten op de creatieve sector óf op de logistieke sector, het is én én!

Breda is gewoon goed! Breda is veelzijdig. Beetje bourgondisch. Bekend om de horeca, gezellig om te winkelen. Strategisch gelegen. Waar de nodige evenementen plaatsvinden. Kortom, een prettige stad om te wonen, werken en te verblijven.

Een stad, niet te groot en niet te klein. Een pareltje. Met de nodige potentie op allerlei vlakken! Eigenlijk een parelsnoer dus,  wat af en toe opgepoetst moet worden. Dat mooie van Breda moeten we wel laten zien! Uitdragen! Op de trom slaan! Ontsluiten wat er is en het gewoon laten zien. Elke dag en elke week weer. Misschien ontstaat er dan een situatie waarbij Breda op een bepaald terrein met kop en schouders boven andere steden uitstijgt. Of binnen een bepaalde groep, zoals bijvoorbeeld onze Belgische gasten. Maar als het zover is, dan weten we dat allemaal; dan hoeven we er zeker niet naar op zoek…

We gaan de komende tijd ons pareltje Breda verder oppoetsen! Met z’n allen! Op allerlei vlakken (waar het gemeentebestuur best wat accenten mag aanbrengen). Gesteund door de slogan die we al jaren zingen in ons volkslied:  “Breda, de parel van ’t zuiden”! Daar hebben we geen nieuw etiket voor nodig…

 

Bart Winkel  –  Breda, 18 oktober 2016

©InfoBreda | www.infobreda.nl | www.bredapartners.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *